Esat.lt facebook'e



Salierų nauda organizmui

Valgomieji salierai (lot. Apium graveolens) – salierinių (Apiaceae) šeimos prieskoninių augalų rūšis. Augalas gali užaugti net iki 100 cm aukščio, stiebas stačias, storas, su ryškiomis briaunomis ir vagomis. Žiedynai – iki 20 cm skersmens skėčiai su 6-12 trumpų stipinų. Žydi liepos–spalio mėnesiais.

Salieras tai dvimečiai augalai, auginami kaip daržovė, prieskoninis ar vaistinis augalas, nors antikos laikais salierai buvo auginami dažniau kaip vešlūs dekoratyvūs augalai. Teigiama, kad valgomojo saliero tėvynė yra Viduržemio jūros šalys ir yra jų vienas populiariausių prieskonių..

Pirmaisiais metais salierai, priklausomai nuo savo rūšies šakniniai, lapkotiniai ar lapiniai, išaugina lapų kūgį, sultingus lapkočius arba nemažą šakniavaisį. Antraisiais auginimo metais išauga beveik 1 m aukščio žiedynstiebis, ant kurio skėtiniame žiedyne pražysta smulkūs žalsvai balsvi žiedeliai.

Valgomas salieras dar vadinamas kvepiančiuoju salieru arba kvepiančiąja petražole.

   9 idėjos salotoms su salierais 9 idėjos salotoms su salierais
   Liaudiški patarimai kaip gydytis salierais
   Paskanaukime - patiekalai į kurių sudėtį įeina salierai Paskanaukime - patiekalai į kurių sudėtį įeina salierai
   SALIERŲ auginimo ypatumai SALIERŲ auginimo ypatumai

SALIERŲ NAUDOJIMAS

Maistui salieras naudojamas visas.. ir sėklos ir lapai ir lapkočiai ir šaknys ar tiksliai šakniavaisiai, kurie būna su geltonai baltu ar rusvu akytu minkštimu. Salieras valgomi žali, virti, kepti, troškinti.

Salierai yra malonaus kvapo bei salstelėjusio ir karstelėjusio skonio o stiebai traškūs bei sūraus skonio, visos salierų dalys tinka padažams, sriuboms, troškiniams, salotoms paįvairinti bei pagardinti, beje saliero skonis yra labai intensyvus, tad nevertėtų jo padauginti, jei nenorite kad saliero skonis patiekale dominuotų pirmas, be to didelis kiekis gali suteikti patiekalams nepageidaujamą karstelėjusį skonį.

Salierų šakniavaisiai dažniausiai tarkuojami ir naudojami įvairioms salotoms, tinka ir troškinti, virti ar kepti. Salierai netgi gali pakeisti bulves sriubose bei daržovių troškiniuose, taip pat salieras skanus ir keptas.

Salierų stiebai valgomi ir žali ir apdoroti, dažniausiai naudojami salotoms, sriuboms ir troškiniams ruošti, taip pat tinka kepti keptuvėje ar ant grotelių.

Salierų lapai paprastai naudojami kaip ir petražolių lapai, naudingiausi žali, tačiau galima ir sūdyti vienus ar mišinukais su morkomis, porais, krapais bei žinoma petražolėmis, tai bus puikus sriubų ir salotų pagardas.

Taip pat, salierų lapai gali būti ir džiovinami, beje kaip ir šakniavaisiai, džiovinti salierai tiks įvairiems prieskonių mišiniams, kurie bus naudojami ruošiant daržovių, mėsos, žuvies, paukštienos bei grybų patiekalus.

Salierų lapai ir susmulkinti šakniavaisiai, kad džiovinant nepatamsėtų, juos reikėtų trumpai palaikyti parūgštintame vandenyje.

Salierų sėklos gali būti naudojamos kaip prieskonis patiekalams gardinti, tinka ir gamintant dešras, taip pat tinka pridėti į įvairius gaminamus džiovintų prieskonių mišinukus.

Salierų sultims puikiai dera su saldesnių vaisių sultimis.

Visos salierų dalys tinka daržovių, mėsos bei žuvų patiekalams, nors įvairioms konservuotoms mišrainėms, įdarams, sūdytiems produktams labiau tiks šakniavaisiai, o sriuboms, žalių daržovių salotoms labai tinka lapiniai salierai, nes jie patiekalui suteiks daug stipresnį aromatą.

Nors skonis paprastai itin individualus dalykėlis, tačiau pasak gurmanų.. salierai ypač dera su pupelėmis, baklažanais, bulvėmis, kiaušiniais, obuoliais, morkomis, pomidorais, paprikomis, riešutais, džiovintomis slyvomis, petražolėmis, krapais, jūros kopūstais. Truputėlis salierų suteiks subtilų skonį garnyrams, grietinei bei majonezui, naudojamiems salotoms pagardinti.

Tik vertėtų prisiminti.. salierus būtina naudoti su saiku.



SALIERŲ NAUDA SVEIKATAI

• Vertingiausia žalių salierų savybė yra ta, kad juose yra daug biologiškai aktyvaus organinio natrio. Viena natrio cheminė savybė yra išlaikyti ištirpdytą kalcį.

Ir dar viena vertinga savybė - salierų stiebus galima valgyti net ir esant padidėjusiam skrandžio rūgštingumui, nors šakniastiebius naudoti nepatartina.

• Salierai turi labai daug magnio ir geležies, o būtent toks derinys labai naudingas.. ir yra tiesiog kaip maistas kraujo ląstelėms.

• Salierai pasižymi švelniu vidurių laisvinamuoju poveikiu, stimuliuoja skrandžio sulčių gamybą, taip yra pagreitinamas ir visas virškinimo procesas, kuris natūraliai išvalo skrandį bei žarnyną nuo įvairių maisto liekanų, neleidžia vystytis puvimo procesams.

• Salieras jaunina organizmą – jis valo toksinus, tuo būdu sulėtindamas senėjimo procesus.

• Salierai rekomenduojami, kai dažnai varginana vidurių užkietėjimams.

• Salieras pagerindamas medžiagų apykaitą ir padeda atsikratyti antsvorio. Ypač salierų stiebuose gausu ląstelienos, kuri ilgam suteikia soties pojūtį.

• Salierai ypač tinka dietinei mitybai, net yra manoma, kad geresnio dietinio maisto už salierus tiesiog nėra. Salierai organizmui padeda geriau įsisavinti baltymus.

• Salierai gydo ilgai negyjančias odos žaizdas, nudegimus, ant pūlinių žaizdų patariama uždėti susmulkintų salierų lapų.

• Salierai stiprina organizmo atsparumą ligoms.

• Salieras padeda sumažinti nuovargį, depresiją, veikia raminančiai, tuo pačiu žvalina bei suteikia energijos, pakelia nuotaiką, tuo pačiu padidina darbingumą bei ištvermę.

• Salierų patariama dažniau naudoti tiems, kurie dirba labai įtemptą darbą, dažnai patiria stresą, juose yra nemažai magnio, kuris veiksmingai prisideda prie nervų sistemos stiprinimo bei veiksmingai numalšina nerimo jausmą.

• Šviežios salierų sultys rekomenduotinos esant skausmingomis menstruacijomis, sulčių patariama gerti po 1/3 stiklinės 3 kartus per dieną, pusė valandos prieš valgį. Taip pat, naudingas salierų sėklų antpilas.

• Nuolatinis salierų įtraukimas į valgiaraštį stabdo auglių ląstelių dauginimąsi, stabdo vėžinių ląstelių augimą, apsaugoti nuo laisvųjų radikalų.

• Nuolat salierus įtraukt į valgiaraštį kūnas natūraliai atsikrato perteklinio skysčio.

• Salierai padeda inkstams, šalina ne tik organizme susikaupusius toksinus bet ir apsaugo nuo inkstų akmenų. Tačiau jei inkstuose jau yra akmenų, salierų sulčių geriau NEvartoti.

• Salieruose yra flavonoido apigenino, pasižyminčio antivėžiniu poveikiu, ypač sumažina riziką susirgti leukemija, kiaušidžių bei prostatos, tiesiosios žarnos, skrandžio vėžiu. Flavonoidai paprastai vadinami vitaminu P.

• Salierai gerina vandens ir druskų apykaitą organizme, be to.. salieruose yra nemažas kiekis natrio, kuris užtikrina kalcio balansą organizme.

• Salierus į valgiaraštį kuo dažniau patariama įtraukti sergant širdies ir kraujagyslių, centrinės nervų sistemos, inkstų, kraujo ligomis.

• Salierai pasižymi antireumatiniu poveikiu. Todėl sergančiųjų reumatu valgiaraštyje jų neturėtų trūkti.

• Naudingosios salierų medžiagos teigiamai veikia sergančiuosius podagra, alergine dilgėline, dermatitais, akmenlige.

• Salierai padeda nuo radikulito skausmų.

• Salierų stiebai veikia kaip diuretikas, padedada pašalinti sąnariuose nusėdusius šlapimo rūgšties kristalus, kurie gali sukelti sąnarių skausmą ir judėjimo diskomfortą.

• Salierų lapų naudinga sergant ligomis, kurių priežastis – nervų sutrikimai, taip pat visais padidėjusio rūgštingumo atvejais. Mat salierai neutralizuoja rūgštis, valo kraują. Juose yra apsauginių medžiagų, naudingų galvos smegenims ir nervų sistemai.

• Salierai gali sumažinti kraujospūdį, ypač tam tinka salierų sultys. Salierų sultis reikėtų gerti ne ilgiau kaip savaitę, po savaitės vertėtų daryti trijų savaičių pertrauką ir po to sulčių kursą galima pakartoti - sultis vėl gerti kasdien savaitę.

• Salieruose gausu organinės druskos, kuri yra naudinga organizmui, tad salierai gali šiek tiek pakeisti ir valgomąją druską, tereiktų nesūdytus valgius pabarstyti susmulkintais salierais. Salieruose esanti druska nėra pavojinga turintiems aukštą kraujo spaudimą.

• Nuolatinis salierų įtraukimas į valgiaraštį, ypač žalių - teigiamai veikia odą ir akis.

• Salierai kartu su krienais, medumi ir citrina sugeba išvalyti mūsų sąnarius nuo senatvėje susikaupusių druskų.

• Salierai nuo seno yra laikomi puikūs ir pigūs afrodiziakai.

• Nutukimo profilaktikai reikėtų gerti po du arbatinius šaukštelius saliero sulčių per dieną. Galima jų išgerti ir daugiau, tik nereikėtų viršyti pusės stiklinės.

• Salierų sultys padeda sumažinti potraukį saldumynams ir sočiam, bet nesveikam maistui.

• Šviežios salierų sultys skatina šlapimo išsiskyrimą. Salierų pagrindu yra sukurti net šlapimo išsiskyrimą skatinantys vaistai.

• Salierai, o ypač salierų sultys efektyviai sumažina ir blogojo cholesterolio kiekį kraujyje. Salieruose esančios skaidulos skatina cholesterolio pasišalinimą iš organizmo, o tai teigiamai veikia širdies ir kraujagyslių sistemą.

• Salierai naudingi sąnariams, pasižymi antiuždegiminėmis savybėmis, kurios padeda sumažinti sąnarių patinimą bei skausmą. Ypač naudingos salierų sultys.

• Kasdien išgeriamas puslitris morkų ir salierų sulčių padeda atstatyti kremzles ir sąnarius ir normalizuoti jų funkcionalumą.

• Cikorijų, morkų, petražolių ir salierų sulčių mišinys naudingas regėjimo nervo ir akies raumenų sistemai, naudingas esant regėjimo sutrikimams. Netgi teigiama, kad kasdien išgeriant po 250 gr. tokių sulčių mišinio - atsistato regėjimas iki normalaus per kelis mėnesius ir daugeliu atveju nebereikia akinių.



SALIERŲ NAUDA GROŽUI

• Pagalvė, prikimšta sausos salierų žolės, padės nuo nervinės nemigos bei miego kokybė tamps geresnė.
• Salierų sultys jaunina odą bei lygina raukšles - reikėtų švelniai įtrinti veido ir kūno odą.



SALIERŲ MAISTINĖ VERTĖ (100 g)

Natris - 80 mg
Kalis - 260 mg
Kalcis - 40 mg
Geležis - 0,2 mg
Magnis - 11 mg
Angliavandeniai - 3 g
Maistinės skaidulos - 1,6 g
Cukrus - 1,8 g
Baltymai - 0,7 g
Vitaminas A - 449 IU
Vitaminas C - 3,1 mg
Vitaminas B6 - 0,1 mg
Vitaminas B9 (folio rūgšties) - 30 mg

Taip pat, salieruose randama vitaminų K, PP, B1, B2, B4, E, mangano, fosforo, karoteno..

Stiebiniai salierai turi labai mažai kalorijų - 100 g tik 16 kcal.
Šakniniai salierai 100 g - 37 kcal.

Žaliuose salieruose yra keturgubai daugiau organinio natrio negu kalcio. Todėl jos yra vienos naudingiausių sulčių tiems žmonėms, kurie pastoviai vartoja koncentruotą cukrų ir krakmolus.

Salierų lapuose naudingųjų medžiagų yra daugiausia, net 11 kartų daugiau kalio nei salierų šakniavaisiuose.

Mineralinių medžiagų kiekiu lapai lenkia šakniavaisius 1,5 karto, vitamino C – 15 kartų, o karoteno – net 80 kartų!

Salieruose susikaupia apie 9 proc. eterinių aliejų, suteikiančių jiems puikų aromatą ir specifinį skonį. Būtent dėl šių eterinių aliejų gausos salierai yra ne tik paprasta maistinė daržovė, bet ir puikus prieskonis įvairiems patiekalams.

Lapuose eterinių aliejų kaupiasi gerokai daugiau nei šakniavaisiuose, todėl gaminant prieskonius vertėtų naudoti salierų lapus.

Karotino kiekiu salierai nei kiek nenusileidžia burokėliams, morkoms, špinatams.


   Keli niuansai, į kuriuos vertėtų atkreipti dėmesį, VALGANT salierus arba geriant salierų sultis

• Jei jums taikomas chemoterapinis gydymas, vertėtų pasitarti su jus gydančiu gydytoju dėl salierų naudojimui maistui, dėl to pačio apigenino, kuris apsaugo, bet susirgus gali turėti nepageidaujamos įtakos įprastiniam gydymui. Beje, apigenino daug turi ne tik salierai, bet ir petražolės, raudonasis vynas, pomidorų padažas, taip pat vaistinė ramunėlė bei melisa.

• Švieži salierai pasižymi vidurius laisvinančiu poveikiu, tad jei mėgstate salierus o poveikio neišvengiate, tuomet geriau rinkitės virtus, keptus ar troškintus salierus

• Sergant skrandžio ar dvylikapirštės žarnos uždegimu - vertėtų negerti salierų sulčių.

• Jei ruošiatės operacijai kuriai bus būtina narkozė, taip pat vertėtų apriboti salierus, dėl jų sąveikos ar šalutinių reakcijų su anestetikais.

• Salierų patartina vengti nėščiosioms, nes jie gali skatinti gimdos susitraukimus bei gali sukelti vaisiaus persileidimą. Salierų sėklos turi lakiųjų aliejų, flavonoidų, kumarinų ir linolo rūgšties, todėl ypač netinka nėščioms moterims.

• Salierų sulčių NEpatariama kūdikius krūtimi maitinančioms moterims, manoma, kad salierai gali apkartinti pieną, dėl salieruose esančio eterinio aliejaus.

• Jeigu suvalgę saliero pastebėjote odos problemų, galima įtarti, kad jūs esate jautrūs salierams ir būtent psoralenui, kuris salierus apsaugo nuo grybelių.

• Jeigu jūsų kraujo spaudimas žemas, salierus vertėtų valgyti itin atsargiai, nes jie gali dar labiau sumažinti.

• Virtiems salierams suvirškinti pakanka maždaug trijų valandų.

• Jautresniams žmonėms didesni kiekiai salierų gali sukelti pykinimą arba viduriavimą.

• Žmonėms kurie alergiški žiedadulkėms, taip pat vertėtų atsargiau salierus naudoti maistui.

• Sergant bronchine astma, rekomenduojama salierų atsisakyti ar bent sumažinti iki minimumo.

• Jei inkstuose jau yra akmenų, salierų sulčių geriau NEvartoti.

• Salierų nepatariama gausiai vartoti tiems, kam gresia trombozė. Salierų stiebuose ir lapuose gausu medžiagų, kurios gali spartinti kraujo krešėjimą.

• Taip pat, vertėtų pasitarti su gydytojais, dėl šalutinio salierų poveikio, jei vartojate daug vaistų, pvz. skydliaukės veiklą reguliuojančius vaistus, antidepresantus, raminamuosius, vaistus nuo kepenų sutrikimų, šlapimo skyrimąsi skatinančius vaistus, aspiriną, kraujo krešumą mažinančius vaistus, vaistus nuo skausmo..

• Salierų NEpatartinama valgyti epilepsija sergantiems žmonėms, nes manoma, kad salierai gali paskatinti epilepsijos priepuolį.

• Alergiškiems žmonėms NErekomenduojama salierus valgyti kartu su anyžiais, pankoliais, kalendromis, ciberžole, lazdynų riešutais, žemės riešutais, saulėgražomis, bananais, cukinijomis, česnakais bei alkoholiu.

IR DAR...

• Graikijoje salierų vainikais dabindavo sportinių varžybų nugalėtojų galvas, o žaluma švenčių dienomis puošdavo šventyklas ir namus. Buvo tikima.. jog salierai suteikia ne tik laimę bet ir steikia stebuklingų galių.

• Garsiausias antikinės Graikijos gydytojas Hipokratas tikėjo, kad salieras ne tik maistinga daržovė, bet ir vaistas, padedantis atgauti jėgas bei stiprinantis imunitetą.

• Senovės graikų gydytojai beviltiškam ligoniui duodavo būtent.. salierų nuoviro tikėdami, kad tai vienintelis dalykas, kuris dar gali padėti.

• Graikai ir romėnai, švęsdami pergalingus žygius, per didžiąsias iškilmes salierais šerdavo žirgus, nes tai esą suteikia jiems ypatingų galių, eiklumo ir ištvermės. Su tokiais žirgais, sakydavo jie, nebaisus joks mūšis, jokie priešai.

• Pagarbą šiai daržovei įrodo ir saliero atvaizdas ant senovės Graikijos ir Sicilijos monetų.

• Senovės Egipte salierai buvo laikomi apeiginiu augalu. Egiptiečiai tikėjo, kad salierai – tai liūdesio ir mirties simbolis. Salierų lapų vainikai būdavo dedami ant kapų ir buvo tikima, kad jie suteiks mirusiesiems jėgų ir gerą pomirtinį gyvenimą.



IR PABAIGAI:

Vienas iš nuodingiausių Lietuvos augalų - NUODINGOJI NUOKANA (Cicuta virosa)NUODINGOJI NUOKANA | Cicuta virosa - salierinių šeimos augalas, augantis dumblingose balose bei ežerų pakraščiuose ir jei retai matote valgomą salierą netyčiom galite ir sumaišyti ir prisiskinti.. Tad, verta įsidėmėti pievose laukinių salierų NEBŪNA :))

[P a r u o š ė: Laima]

Valgomieji salierai | Apium graveolens

G a i r ė s » Daržovės •
 

Dumplūnė | Dumplainiai Dumplainių nauda organizmui

Dumplūnės yra pektino, todėl vaisiai tinkami dietinei mitybai, sergantiesiems cukralige, suriša ir šalina iš organizmo sunkiuosius metalus, radionuklidus, perteklinį cholesteriną, padeda viduriuojant...

K a t e g o r i j a » Būkime sveikesni
G a i r ė s » Daržovės


  Taisyti-papildyti

 Nepamirškite, kad BŪTINA atsižvelgti į savo ligas, tad NEPAMIRŠKITE pasitarti su savo gydytoju, prieš pasinaudojant svetainėje atrastais patarimais!


Reklama!



Kaip atrodyti stilingai?Kaip atrodyti stilingai?

P l a č i a u »

Kaip išsirinkti tinkamą maudymosi kostiumėlį?Kaip išsirinkti tinkamą maudymosi kostiumėlį?

P l a č i a u »

Mitybos subtilybės nuo 40 metųMitybos subtilybės nuo 40 metų

P l a č i a u »

Alaus dėmių valymasAlaus dėmių valymas

P l a č i a u »

Triskiautis lakišiusTriskiautis lakišius

P l a č i a u »

Blogai jaučiatės? - išsitirkite skydliaukę.Blogai jaučiatės? - išsitirkite skydliaukę.

P l a č i a u »

Kokios gali būti iškrovos dienos?Kokios gali būti iškrovos dienos?

P l a č i a u »

Lūpų dažų dėmių valymasLūpų dažų dėmių valymas

P l a č i a u »

Apkūnūs gyvena ilgiau už lieknus Apkūnūs gyvena ilgiau už lieknus

P l a č i a u »

LunatizmasLunatizmas

P l a č i a u »

Kaip išsirinkti kostiumą?Kaip išsirinkti kostiumą?

P l a č i a u »

Faktai apie dantų priežiūrąFaktai apie dantų priežiūrą

P l a č i a u »

Kailinių gaminių priežiūraKailinių gaminių priežiūra

P l a č i a u »

RugiagėlėRugiagėlė

P l a č i a u »

Atrask meilę pagal HolivudąAtrask meilę pagal Holivudą

P l a č i a u »

Pratimai vairuotojamsPratimai vairuotojams

P l a č i a u »

Braškių nauda organizmuiBraškių nauda organizmui

P l a č i a u »

Kaip elgtis esant epilepsijos priepuoliui?Kaip elgtis esant epilepsijos priepuoliui?

P l a č i a u »

Ar jūs pats esate energijos siurbikas - vampyras?Ar jūs pats esate energijos siurbikas - vampyras?

P l a č i a u »

Fosforas :: FFosforas :: F

P l a č i a u »


© 2oo8 Laima&LS | Apie svetainę | Versija mobiliems | Kontaktai | Atnaujinta: 2018-11-16