Esat.lt facebook'e



Linų sėmenų nauda sveikatai

Linai - tai lininių (Linacaea) šeimos genties augalas, auginamas nuo seniausių laikų, manoma, kad seniausiai linai buvo auginami Kinijos bei Indijos kalnuotuose rajonuose, taip pat Užkaukazėje ir Viduržemio pajūrio šalyse. Palestinoje ir Egipte linų pluoštas buvo gaminamas 4-5 tūkstantmetyje pr. m. e. Egiptiečiai iš lininio audinio siuvo rūbus, darė bures ir virves. Iš Indijos linai pateko į Graikiją ir Romą, o iš ten į Vakarų Europą. Iš Azijos linus atsigabeno skitai, o vėliau juos perėmė Rusija, kur buvo gaminama drobė, burės. Iš viso priskaičiuojama apie 200 rūšių. Lietuvoje linai buvo pradėti auginti maždaug prieš 4000 metų.

Linas, kaip augalas ypatingas tuo kad, jis pražysta gražiais mėlynais žiedais - tik vienai dienai. Linas senovėje buvo laikomas šventas augalas. Hipokratas jį net pavadino augalu nuo visų ligų.

Liaudiški pavadinimai - saulės žolynai, laukų auksas.

Linai auginami ne tik kaip pluoštiniai, bet ir kaip augalai - turintys nemažai gydomųjų savybių.

Linų sėklos, dar vadinamos linų sėmenys (arba tiesiog sėmenys) yra plokščios, ovalo formos, truputį didesnės už sezamo sėklas. Sėmenys yra traškūs, malonaus riešutų skonio, o jų spalva įvairuoja nuo juodos, rausvai rudos iki auksinės ar šviesiai gelsvos, kuri priklauso nuo auginimo salygų, tiksliau klimato. Lietuvoje augę linai subrandina tamsiai rudos spalvos sėklas, teigiama, kad būtent rudos linų sėklos pasižymi geriausiomis savybėmis.

Maistui naudojamos pačios sėklos bei iš jų spaudžiamas sėmenų aliejus.

   Liaudiški patarimai kaip gydytis linų sėmenimis
   Ką vertėtų žinoti laikant linų sėmenis? Ką vertėtų žinoti laikant linų sėmenis?
   Paskanaukime - patiekalai į kurių sudėtį įeina sėmenys Paskanaukime - patiekalai į kurių sudėtį įeina sėmenys

Yra sakoma, kad linų sėklos, kitaip dar vadinami sėmenys - yra vienas iš naudingiausių žmogaus sveikatai gamtos dovanų. Sėmenų aliejus dažnai vadinamas net jaunystės eliksyru.



Linų sėklų (sėmenų) nauda sveikatai ir grožiui:

• linų sėklų produktai - organizmą šarmina, tačiau kaitinant savybės iš esmės pasikeičia - tuomet organizmą rūgština. Be to, pakepinus linų sėklas iš jų lieka tik skonis, visos sveikatą gerinančios savybės deja neišlieka, netgi tampa žalingos sveikatai.

• širdies ir kraujagyslių ligų profilaktikai - linų sėmenyse yra augalinės kilmės gydomųjų medžiagų lignanų, net 700 kartų daugiau nei kituose augaliniuose produktuose, kurie naudingi esant įvairioms širdies ligoms, mažina kraujo spaudimą, padeda pašalinti laisvuosius radikalus, mažina cholesterolio kiekį, todėl apsaugo kraujagysles ir sumažina insulto riziką. Pagal JAV mokslininkų atlikto tyrimo išvadas - jei kasdien suvalgysite po 2–6 šaukštus linų sėmenų, cholesterolio kiekis kraujyje per 4 savaites gali sumažėti net 9–18 proc.

• virškinimo sistemai - žarnyną apsaugo nuo dirginimo, silpnina toksinių medžiagų poveikį, slopina viso žarnyno uždegimus, mažina skrandžio sulčių rūgštingumą, neleidžia kauptis šlakams, gerina virškinimą bei minkština vidurius, skatina normalią žarnyno peristaltiką, užkietėjus viduriams suveikia kaip laisvinamieji.

• linų sėklos padeda kenčiantiems nuo dirgliosios žarnos sindromo, palengvina jo simptomus.

• kvėpavimo sistemai - ramina kvėpavimo takus, slopina uždegimus, palengvina atsikosėjimą. Rekomenduotini vartoti sergantiems astma, plaučių uždegimu, bronchitu ar tuberkulioze.

• nervų sistemai - linų sėmenų aliejuje esančios Omega–3 rūgštys, normalizuoja centrinės nervų sistemos veiklą, padeda kovoti su nervų sistemos ligomis, įtampa, stresu bei jauduliu.

• odai - linų sėmenys ir linų sėmenų aliejus tinka sausai, sudirgintai, jautriai, sutrūkinėjusiai ar pažeistai odai. Linų sėklų aliejus naudingas sergant egzema, žvyneline, rože, padeda atsikratyti spuogų, bėrimų, odos uždegimų, paraudimų, slopina niežulį, ir kitų veido odos problemų. Taip pat, naudingas esant randams po nudegimų, gydomos karpos ant padų, nuospaudas, dedami kompresai ant furunkulų. Tirštas sėmenų nuoviras tepamas ant marlės ir dedamas ant nesveikos odos kaip minkštinamasis kompresas. Iš maltų sėmenų, supylus į maišelius ir panardinus į verdantį vandenį, daromi šutekliai, kurie dedami ant pažeistos odos. Kasdien vartojant linų sėmenų produktus ir tą darant ilgesnį laiką, oda įgauna natūralią išvaizdą, sustiprėja, tampa švelni, skaisti bei elastinga.

• Linų sėmenyse esančios omega 3 riebalinės rūgštys skatina greičiau užsitraukti odos žaizdas.

• plaukams - tinka naudoti jei plaukai yra labai sausi arba ima lūžinėti, skatina plaukų augimą, stabdo galiukų išsišakojimą. Po ilgesnio linų sėmenų produktų naudojimo plaukai tampa žvilgantys, stiprūs, atgauna savo natūralų lankstumą ir švelnumą.

• nagams - šiltos linų sėmenų aliejaus vonelės - aliejus pašildomas, nagai mirkomi 15–20 minučių, po to nusiplaunama su muilu bei pasitepama maitinamuoju rankų kremu. Tokia procedūra, pamaitina ne tik nagus bet ir odą aplink nagus, labai tinka jautriai odai aplink nagus.

• esant antsvoriui bei svorio kontroliavimui - sėmenyse esančios augalinės skaidulos ne tik didina maisto tūrį, sukelia sotumo jausmą, padeda išvengti stipraus alkio priepuolių, bet ir padeda skaidyti riebalus ir paverčia juos energija - 1 šaukštelis susmulkintų sėmenų užpilamas puse stiklinės šilto vandens, išmaišoma ir išgeriama 20 minučių prieš valgymą. Sėmenys ypač naudingos laikantis įvairių dietų.

• linų sėklų produktų kasdienis vartojimas sergant cukriniu diabetu, padeda stabilizuoti cukraus kiekį kraujyje. Linų sėklos taip pat, gali padėti išvengti netgi II tipo diabeto.

• vėžinių susirgimų prevencijai - linuose yra flavonoido Apigenino pasižyminčio antivėžiniu veikimu - slopina vėžinių ląstelių vešėjimą bei slopina metastazių susidarymą. Nors Flavonoidai randami daugelyje vaisių, daržovių, kai kuriuose gėrimuose, pavyzdžiui, vyne, arbatoje, tačiau linų sėmenys pasižymimi ypatinga gausa 100 g linų sėmenų yra apie 35–70 mg flavonoidų. Teigiama, kad kasdien vartojant po šaukštą linų sėmenų arba jų aliejaus galima sumažinti krūties, storosios žarnos ir prostatos vėžio ir kitų organų vėžio riziką bei kasdienis linų sėmenų vartojimas gali palengvinti ligos eigą, sergantiems kiaušidžių, plaučių ir odos ir kitų organų vėžiu.

• moterims - lignanai (augalinės kilmės hormonai) padeda sureguliuoti menstruacijų ciklą, menopauzės metu - stabilizuoja hormonų pusiausvyrą, mažina karščio antplūdžius. Ir linų sėmenys ir čia yra išskirtiniai, nes juose net iki 700 kartų daugiau lignanų nei kituose vaisiuose ir daržovėse.

• vyrams prostatos prevencijai - mažina prostatos padidėjimo ir uždegimo tikimybę.

• linų sėklų produktų kasdienis vartojimas stiprina imunitetą, nes aprūpina organizmą vertingais vitaminais, baltymais ir mineralais.

• linų sėmenų aliejus mažina trombų širdyje, plaučiuose, galvos smegenyse riziką.

• sėmenų aliejus netgi gerina regėjimą.

• linų sėklų produktų kasdienis naudojimas labai naudingas ir sąnariams - sušvelnina sąnarių tiek ūmius tiek ir lėtinius skausmus, malšina uždegimą, pagreitina gijimą traumų atvejais (raiščių, sausgyslių patempimai), taip pat malšinti tinimą, ypač teigiamai vertinamas tepalas, pagamintas iš sėmenų aliejaus tirščių ir kaulažolės šaknų.

• linų sėklų produktų, ypač linų sėmenų aliejaus, kasdienis naudojimas ne tik mažina riziką susirgti, bet ir padeda susirgus, osteoporoze, reumatoidiniu artritu. Taip pat linų sėklos naudingos tokių ligų, kaip išsėtinės sklerozės, Alzheimerio bei Parkinsono profilaktikai ir gydymui.

• pasižymi antiparazitinėmis savybėmis - išvalo žarnyną, išsaugant jo mikroflorą - sumalti linų sėmenys vartojama vietoje pusryčių, 2-3 arbatiniai šaukšteliai su 100 gr jogurto, kurį galima keisti kefyru arba grietine. Tinka ir sėmenų aliejus, tačiau jis pasižymi silpnesnėmis antiparazitinėmis savybėmis nei sėmenys.

• linų sėklų produktų kasdienis naudojimas gelbsti ir nuo depresijos ir nemigos.

• Be to, linų sėklų produktai gerina organizmo funkciją pasisavinant kalcį, todėl pagreitėja sąnarių traumų gijimas.



Kaip vartoti linų sėklas (sėmenis)?

• Sumalti linų sėmenys - beriamos į košes, jogurtą, kefyrą, pasukas, žaliuosius kokteilius, medų, uogienes, padažus, varškę, ant kepsnių, sumuštinių ar net ant kiaušinienės ar į sriubą prieš pat valgant (tiek smulkintas tiek ir nesmulkintas), jų nekaitinant.

• Linų sėklų aliejus - visų pirma, reikėtų žinoti, kad sėmenų aliejus turi specifinį skonį, todėl prieš naudodami jį maistui vertėtų įsitikinti, ar šis skonis apskritai jums patinka. Sėmenų aliejus labiausiai vertinamas dėl omega-3 rūgščių ir tinka pagardinti salotas, sriubas, padažus, košes, taip pat raugintų kopūstų, sūdytų grybų, virtų bulvių, pupelių ir žirnių, ryžių, grikių, morkų ir burokėlių valgius, taip pat puikiai tinka gardinti silkes. Kepimui linų sėklų aliejus netinka, ir ne tik kad, kaitinant dingsta naudingosios medžiagos bet ir kepimui neatsparūs riebalai aukštoje temperatūroje virsta žalingais transriebalais. Dėl tos pačios priežasties, nevertėtų ir pačių linų sėklų naudoti kepiniams, pvz.: kepant duoną, bandeles ir panašiai..

• Linų sėklų, tiek smulkintų tiek ir nesmulkintų ir sėmenų aliejaus atrasite visuose prekybos centruose bei vaistinėse, tačiau siekiant didžiausios naudos sveikatai - rekomenduotina pirkti tiesiai iš augintojų ar aliejaus spaudėjų, ir matyt pats papraščiausias sprendimas, ieškant patikimų pardavėjų - ūkininkų turgeliai.

• Rekomenduojama pirkti nemaltas linų sėklas, taip jos labiau išlaikys savo naudingasias savybes bei jas namuose susimalti, dar geriau pasinaudoti grūstuvu, pvz.: susigrūsti pipirinėje tiek, kiek reikia vienam kartui.

• Linų sėklas ne tai kad nebūtina, tačiau ir nenaudinga apdoroti termiškai, kaitinant linų sėklų produktai praranda savo naudingasias medžiagas.

• Linų sėklas reikomenduojama vartoti sumaltus, užgeriant dideliu kiekiu skysčio (kaip ir sėlenas). Susmulkintos sėklos lengviau įsisavinamos ir tuomet yra naudingesnės nei vartoti nesmulkintas.

• Jei visgi naudojate nesmulkintas linų sėklas, tuomet rekomenduotina nors prieš vartojimą išbrinkinti šiltame vandenyje. Visos naudos iš sėklų nebus, bet vistiek teigiamas efektas šioks toks bus - sėklos suveiks tiesiog kaip švelnus žarnyno valiklis.

• Sveikatai naudingų medžiagų daugiausiai yra šaltai, uždaru būdu spaustame ir nerafinuotame linų sėmenų aliejuje. Tikro šalto spaudimo aliejuje naudingų organizmui medžiagų yra dvigubai daugiau nei pvz.: žuvų taukuose. Perkant reikėtų rinktis išpilstytą į tamsaus stiklo buteliukus.

• Linų sėmenų naudingosios savybės sustiprėja, jei sėklos vartojamos sumaišomos su medumi, uogiene ar marmeladu.

• Rekomenduotina linų sėklas pradėti vartoti nuo mažesnių porcijų ir palaipsniui didinti iki reikiamo kiekio, žinoma neperžengiant rekomenduojamos dienos normos. Per gausus sėmenų vartojimas (dėl didelio skaidulių kiekio) gali sukelti virškinimo problemų, tokių kaip - dujų kaupimasis, pilvo pūtimas, pykinimas.


• 1 valg. šaukštas linų sėmenų aliejaus - 14 g.
• 1 valg. šaukštas linų sėklų (sėmenų) - 10 g.



Linų sėmenys profilaktikai

• Linų sėmenys - 1 arbatinį šaukštelį maltų sėmenų užpilkite puse stiklinės šilto vandens, gerai išmaišykite ir palikite kelioms minutėms pastovėti, nors geriausiai būtų palikti kokioms dviems valandoms. Tokią masę valgykite (arba išgerti) 2–3 kartus per dieną (ją galite pagardinti vaisiais, uogomis, jogurtu, varške, medumi ir kt.).

Profilaktiškai vartojamą sėmenų užpilą geriausia gerti rytais, vadinamosiomis skrandžio (nuo 7 iki 9) valandomis, o kitais kartais apie 20 min. prieš valgį. Vertėtų neužmiršti išgėrus dar ir aktyviai pajudėti.

• Linų sėmenų aliejus - vartojamas ryte ir vakare išgeriant jo 1 valgomąjį šaukštą.



Linų sėmenys liaudies medicinoje

• Visų pirma, vertėtų neužmiršti, kad tik jei reguliariai vartosite linų sėklų produktus, pasieksite siekiamų ir laukiamų rezultatų.

• Sėmenų nuoviras - naudojamas sergant astma, bronchitu, tuberkulioze ar plaučių uždegimu. Taip pat, naudojamas gydant virškinimo negalavimus.

• Linų sėmenų kisielius - gydymos skrandžio opos, gastritai.

• Sėmenų aliejus - gydomos sausos ir suskeldėjusios rankos, pėdos, alkūnės, keliai. Užtepus ant odos, aliejus palaikomas 30 minučių šiltai (pravartu uždengti ar užsidėti kojines ar pirštines) bei ramybės būsenoje, tuomet oda nuplaunama ir patepama maitinamuoju kremu. Rekomenduoja tai daryti prieš miegą.



Rekomenduojama dienos norma

Nerekomenduojama per dieną suvartoti daugiau nei 50 g linų sėmenų produktų. Didesnis sėmenų kiekis, ypač pavartojus ilgesnį laiką - gali sukelti šalutinį poveikį.

Profilaktikai sėmenų norma – 2 valgomieji šaukštai per dieną.


   Kada linų sėmenų produktų geriau NEvartoti?

• viduriuojant.
• sergant cholecistitu.
• jei tulžies pūslės srityje sustiprėja skausmai.
• linų sėmenų nevertėtų vartoti nėštukėms, kadangi juose esantys hormonai gali paveikti nėštumą.
• linų sėmenų produktų negalima vartoti kenčiantiems nuo žarnyno nepraeinamumo, dėl didelio kiekio skaidulų.
• esant skydliaukės sutrikimams, dėl linų sėklų vartojimo vertėtų pasitarti su savo šeimos gydytoju.
• linų sėklos sumažina geležies ir cinko įsisavinimą, tačiau tik tame pačiame patiekale esančių mineralų įsisavinimą, tad jei organizmui trūksta šių mineralų ar pablogėję jų įsisivinimas, vertėtų linų sėklų naudojimą apriboti.
• Be to, vertėtų žinoti sėmenyse esantis gausus omega 3 riebalų rūgščių kiekis skystina kraują, tad, žinant savo sveikatos problemas ar vartojant kraują skystinančius vaistus vertėtų pasitarti su savo šeimos gydytoju.


Linų sėklų produktų šalutinis poveikis


Per gausus ir ilgas sėmenų vartojimas (optimali norma - 2 valgomi šaukštai):

• gali sukelti virškinimo problemų, tokių kaip - dujų kaupimasis, pilvo pūtimas.
• gali suaktyvėti žarnyno veikla.
• gali sutrikti geležies, cinko absorbcija.
• gali atsirasti alerginių reakcijų, tokių kaip delnų ir akių niežėjimas, dilgėlinė, net pykinimas ar vėmimas.
• gali pakenkti skydliaukės liaukų funkcijai.
• vartojami su vaistais nuo diabeto, gali sumažinti cukraus kiekį kraujyje iki pavojingo lygio.



Maistinė vertė - 100 g linų sėklų yra:

Linų sėklose gausu maistinių medžiagų, bet vertingiausios yra riebiosios rūgštys Omega-3 ir Omega-6, fitohormonai lignanai ir skaidulos.

Kalorijos (kcal) - 534
Baltymai - 18,29 g
Angliavandeniai - 28,88 g
Riebalai - 42,16 g
Omega-3 - 22,8 g (net 57% visų rūgščių)
Omega-6 - 5,9 g
Maistinės skaidulos - 27,3 g
Cinkas - 4,34 mg
Geležis - 5,7 mg (72%)
Fosforas - 642 mg (92%)
Kalcis - 255 mg
Kalis - 813 mg
Magnis - 392 mg (98%)
Manganas - 2,5 mg (108%)
Natris - 30 mg
Selenas - 25,4 mcg
Varis - 1,2 mg (136%)
Liuteinas + zeaksantinas - 651.00 mcg
Vitaminas B1 - 1,6 mg (137%)
Vitaminas B2 - 0,16 mg
Vitaminas B3 (PP) - 3,08 mg
Vitaminas B5 - 0,98 mg
Vitaminas B6 - 0,5 mg (36%)
Vitaminas B9 (Folio rūgštis) - 112 μg
Vitaminas C - 0,6 mg
Vitaminas E - 0,31 mg
Vitaminas K - 4.3 mcg
Vitaminas H - 6 μg

• Linų sėmenų aliejuje yra beveik visų aminorūgščių. Amino rūgštys būtinos baltymų, kolageno sintezei.
• Linų sėmenų aliejus yra laikomas vienu iš geriausiu bei pagrindiniu augaliniu omega–3 ir omega-6 rūgščių šaltiniu.Daugiau omega–3 turi tik chia sėklos.
• Angliavandenių linų sėklose 1,7 karto daugiau nei sojose.
• Linų sėklos priklauso produktų su žemu glikeminiu indeksu grupei. Glikemijos indeksas rodo suvalgyto maisto įtaką cukraus kiekiui kraujyje po valgio, taigi valgant mažo glikemijos indekso produktus, cukrus į kraujotaką patenka iš lėto, ilgiau išlaikomas sotumo jausmas.



Ir dar:

Jei tik suabejojote svetainėje atrasta informacija, visuomet BŪTINAI pasikonsultuokite su savo gydytoju.

Linai

G a i r ė s » Sėklos •
 

  Taisyti-papildyti

 Nepamirškite, kad BŪTINA atsižvelgti į savo ligas, tad NEPAMIRŠKITE pasitarti su savo gydytoju, prieš pasinaudojant svetainėje atrastais patarimais!


Reklama!



Mitų griovimasMitų griovimas

P l a č i a u »

Floroterapija – gydymas gėlėmisFloroterapija – gydymas gėlėmis

P l a č i a u »

Vaistų vartojimo ypatumai - kada ir kaip gerti vaistus?Vaistų vartojimo ypatumai - kada ir kaip gerti vaistus?

P l a č i a u »

Šokolado dėmių valymasŠokolado dėmių valymas

P l a č i a u »

Tinkamos vaistažolės vandenio zodiako ženkluiTinkamos vaistažolės vandenio zodiako ženklui

P l a č i a u »

Šeši :: Laimės akmuo pagal numerologijąŠeši :: Laimės akmuo pagal numerologiją

P l a č i a u »

Kaip paslėpti figūros trūkumus?Kaip paslėpti figūros trūkumus?

P l a č i a u »

Bambuko pluošto savybės ir priežiūraBambuko pluošto savybės ir priežiūra

P l a č i a u »

Vitaminas B7 :: BiotinasVitaminas B7 :: Biotinas

P l a č i a u »

Kosmetikos priemonių galiojimo laikasKosmetikos priemonių galiojimo laikas

P l a č i a u »

BaimėBaimė

P l a č i a u »

Aerozoliniai burnos gaivikliaiAerozoliniai burnos gaivikliai

P l a č i a u »

Ledų dėmių valymasLedų dėmių valymas

P l a č i a u »

Kada reikėtų apsilankyti pas akių gydytoją? Kada reikėtų apsilankyti pas akių gydytoją?

P l a č i a u »

Ryklio taukaiRyklio taukai

P l a č i a u »

Kakavos dėmių valymasKakavos dėmių valymas

P l a č i a u »

Ansvorio džiaugsmai ir vargaiAnsvorio džiaugsmai ir vargai

P l a č i a u »

Paprastoji pušisPaprastoji pušis

P l a č i a u »

Odinių gaminių priežiūraOdinių gaminių priežiūra

P l a č i a u »

Vitaminas B6 :: PiridoksinasVitaminas B6 :: Piridoksinas

P l a č i a u »


© 2oo8 Laima&LS | Apie svetainę | Versija mobiliems | Kontaktai | Atnaujinta: 2018-11-16