Esat.lt facebook'e



Baltymai

Baltymai yra statybinė medžiaga, naudojama augant ir suirusiems audiniams atkurti. Tai pagrindinė smegenų sudedamoji medžiaga.

Baltymai sudaryti iš aminorūgščių. Aminorūgštys reikalingos normaliam organizmo funkcionavimui.

Jie dalyvauja daugelyje gyvybinių procesų. Daug hormonų yra baltyminės medžiagos. Baltymų turi fermentai, kurie skatina žmogaus organizmo reakcijas. Iš baltymų gaminamos apsauginės medžiagos – antikūnai, kurie kovoja su infekcija.

Baltymas hemoglobinas perneša deguonį. Trūkstant maiste baltymų, sutrinka tam tikros organizmo funkcijos. Baltymai gali būti naudojami ir energijai gauti.

• Baltymai turi sudaryti 12–13 % energijos vertės;

• Energinė 1 g vertė – 16,75 kJ / 4 kcal (tokia pati kaip ir angliavandenių);

• Nepriklausomai nuo amžiaus, rekomenduojama baltymų suvartojimo norma yra 0,75 g 1 kg kūno masės per parą.


Nauda:

• aminorūgštys gerina smegenų kraujotaką, o kartu ir smegenų veiklą,
• padeda lengviau susikaupti, įveikti psichologinį ir fizinį nuovargį,
• jomis papildant organizmą intensyvaus mokymosi ar darbo metu, gerėja atmintis, dėmesio koncentracija, protinė veikla,
• aminorūgštys skatina teigiamas emocijas, pakilią nuotaiką, sustiprina seksualinį pasitenkinimą.


Trūkstant:

• Sutrinka medžiagų apykaita.
• Negaudamas pakankamai aminorūgščių, organizmas negali sintetinti baltymų, todėl blogėja atmintis, sunku susikaupti ir produktyviai dirbti.
• Padidėja nuovargis,
• Atsiranda nuolatinis stresas o dėl jo atsiradę galvos skausmai slopina seksualinį potraukį.


Baltymai sudaryti iš amino rūgščių, kurių yra apie 20. Jos jungiasi viena su kita, sudarydamos derinius, todėl yra labai daug baltymų rūšių. Daugelis amino rūgščių gali būti paverčiamos kitomis arba sintetinamos žmogaus organizme. Jos vadinamos neesminėmis.

Tačiau 9 amino rūgščių organizmas nesugeba sintetinti, todėl turi jų gauti su maistu. Šios amino rūgštys yra esminės:

• leucinas,
• izoleucinas,
• lizinas,
• metioninas,
• fenilalaninas,
• treoninas,
• triptofanas,
• valinas,
• augančiam organizmui histidinas.

Baltymai gaunami valgant gyvulinį ir augalinį maistą. Mėsos, pieno, žuvies ir kiaušinių baltymai turi visas pagrindines amino rūgštis. Augaliniuose baltymuose trūksta vienos ar keleto pagrindinių amino rūgščių. Ankštiniai augalai (sojos ir kitokios pupelės, pupos, žirniai) yra geriausias augalinių baltymų šaltinis. Kadangi maisto produktų amino rūgščių sudėtis skirtinga, reikia valgyti įvairų maistą, kad organizmas gautų visų amino rūgščių.

G a i r ė s » Baltymai |
 

  Taisyti-papildyti

 NEPAMIRŠKITE, kad galutinis sprendimas, ar jums reikalinga papildomai vartoti kažkokių tai vitaminų / mineralų ar papildų, turėtų būti Jūsų gydytojo!


Siūlom paskaityti!

Apkūnūs gyvena ilgiau už lieknus Apkūnūs gyvena ilgiau už lieknus

P l a č i a u »

Atrask meilę pagal HolivudąAtrask meilę pagal Holivudą

P l a č i a u »

Pirštinių dydžių lentelėPirštinių dydžių lentelė

P l a č i a u »


© 2oo8 Laima&LS | Apie svetainę | Versija mobiliems | Kontaktai | Atnaujinta: 2017-10-08